Dag 15, 10 september, Lake Owyhee SP - Balanced Rock Park

Ik heb heel druk gedroomd over maneges, waar het hart van vol is.... Om 7.20 uur staan we op en doen de ochtendroutine in iets hoger tempo en om 08.38 uur bij 19 graden vertrekken we. We hebben vannacht de ramen open gehad en het was niet koud. Tjonge wat is het hier mooi.

Het wordt vandaag een saaie reisdag met een bijzonder eindpunt. Afdalend langs de berg in de schaduw zakt de temperatuur naar 13 graden. We komen niet veel tegenliggers tegen en die we wel tegenkomen (of wij) zoeken tijdig een klein uitwijkje. Omhoog heb je er meer last van dat er geen vangrails zijn. Wij rijden nu langs de bergwand. Er zijn al heel wat vissers actief en degenen die naar boven gaan, hebben bijna allemaal een boot bij zich. Na het piepkleine tunneltje wordt de weg wat breder en na een half uur zijn we de kloof uit. We hebben genoten. Prima camping ook. Wel bespreken zou ik aanraden.

We zijn op weg naar Balanced Rock Park in Idaho. Daar zou een mooie gratis camping zijn. Saai is het inderdaad onderweg. De 78 staat op de Michelinkaart aangemerkt als scenic drive, maar hoe we ook rondkijken, we zien niet echt iets scenics. High desert en landbouw.

Bij Grandview slaan we af naar Mountain Home, in de verwachting daar een benzinepomp te vinden, want in de gehuchten die we passeren is niks. Vlak voor Mountain Home tanken we bij de Extra Mile 28,34 gallon à $4,89 = $ 138,34.
De 30 heet Thousand Islands Scenic Byway. Hij is niet spectaculair, maar ziet er wel wat leuker uit. Er zijn veel velden met grote zwarte, waarschijnlijk vulkanische keien. Hagerman ziet er voor een dorp met ruim 800 zielen redelijk levendig uit. Hier in de omgeving zijn ook fossil beds. We komen langs een stuk met 5 watervallen op rij bij hot springs waar ook een camping is. De omgeving wordt weer kaler en platter en we vragen ons serieus af hoe het af moet lopen en of we wel goed zitten. Ik had het uit een reisverslag op het forum.

Maar dan opeens, à la Texas, zien we mooie rotsformaties en moeten we rechtsaf het park in. Het is dan 13.35 uur.

Foto van onlyinyourstate.com

Prachtige hoge rotsen aan 2 kanten, een riviertje, gras met bomen en picknicktafels met hier en daar een afdak voor schaduw. Er is mogelijkheid tot dagrecreatie en je mag er max. 7 dagen kamperen. Gratis!

We vinden een plekje en als we de camperdeur opendoen stinkt het enorm. We denken eerst bedorven vlees, maar dat hebben we niet, dus doen we maar een blokje in de wc. Een witte, die we van Canadream kregen, maar dat helpt niet echt, dus even later nog een blauwe van onszelf. die ruiken sowieso al lekker. We zien wel wat het brengt. Er zijn ook enorm veel vliegen hier. De mevrouw naast ons, die met haar hond zit te relaxen, zegt dat dit de slechtste tijd van het jaar is wat dat betreft.

We lopen heen en weer en zien aan het eind een hele mooie plek, maar daar ruikt het naar dode vis, dus we blijven lekker staan waar we staan en smeren een boterham.
Gewapend met allerlei anti-insect gaan we daarna naar buiten en schrijf ik het verslag. In het windje is het heerlijk bij 28 graden. We halen de opblaasstoelen van stal en installeren ons langs het water met ons boek.

Wel komen er geregeld kleine vliegtuigen over. Dat is wel jammer. Net als de hond van verderop, die maar niet ophoudt met blaffen en de bijbehorende gillende kinderen. We zitten een hele poos lekker, totdat we een biertje en een chippie tevoorschijn halen en ondanks allerlei citronella en muskol met smerig spul erin belaagd worden door honderd miljard vliegen en we dan maar binnen gaan zitten. Daar zitten er ook wel, ondanks de hordeur, maar vele malen minder.
Ik zet de foto's, die me weer tegenvallen, het was gisteren zo mooi, dat is niet in foto's te vangen, over op de laptop en de telefoon en hoop morgen ergens op wifi, want we hebben nu weer geen enkel bereik.

We eten spare ribs (kant en klaar, maar wel smakelijk) van de bbq met sla en aardappelsalade. Na de afwas lezen we nog wat en dan horen we 3 uilen tegen elkaar opbieden en veel krekels. We kijken nog 2 afleveringen van Lone Star en gaan slapen. Het is eindelijk stil geworden. Het is zo'n idyllisch plekje, maar verstoord door allerlei individuën en de vliegen, maakt dat je er een beetje dubbel gevoel over krijgt. We staan hier met 6 kampeerders: een busje, een tentje, wij met ons truckje, een truck met een soort daktentachtigeconstructie, een A-class en een C-class. Als ik de deur dichtdoe is het niet donker, het is inktzwart.